2 דקות קריאה
רמקול Mofi SourceMonitor 10  - רמקול מופת.

מאת: ליאור ויקל . 


האמת לפני שנה בערך יצא לי לשמוע על הרמקול הזה, כי אני מאוד אוהב את החברה הזאת (כן, כן, יודע על התביעה - נושא אחר, לא נחפור על זה). היה המון רעש חיובי עליהם אפילו שקלתי "להמר" ולהזמין לי אחד, אבל רציתי מאוד קודם לשמוע אותם. אז כמובן פניתי ליבואן "ארמה" שהבטיח שזה יגיע. ואכן הגיע הרגע.בתיאוריה הרמקול שייך לקטגוריות המדפיים. אבל הוא ממש ממש לא כזה. עם הסטנדים שלו הוא אפילו גבוה יותר מרוב הרצפתיים.

ביולי 2021, המעצב המובחר של רמקולים, אנדרו ג'ונס, הודיע כי סיים את תקופתו המוצלחת בת 6 השנים בחברת Elac, ועבר לתפקיד חדש שטרם נחשף בעיצוב רמקולים במקום אחר. כמו רבים מאוהבי האודיו, הייתי סקרן לדעת מהם יצירותיו הבאות. ג'ונס, שזכה להערכה בזכות העיצובים בעלי הערך הגבוה שלו ב-Elac (ולפני כן ב-Pioneer), נחשב גם כבעל מומחיות בתחום היוקרה כמייסד מחלקת האודיו הביתית של TAD וכיוצר רמקול הדגל Reference One של TAD ($145,000 לזוג). בתערוכת האודיו Axpona באפריל 2022, חשף ג'ונס כי תפקידו החדש הוא לעצב קו רמקולים עבור MoFi Electronics, חטיבת הייצור של חברת Mobile Fidelity. אך הכרזה זו רק הגבירה את סקרנותי, שכן לא נמסרו פרטים על הרמקולים הקרובים. האם הם יהיו נגישים כמו הרמקולים של Elac, או יקרים כמו הרמקולים של TAD? רוב האנשים הניחו שהם ייפלו היכן שהוא באמצע. כמה חודשים לאחר מכן, המותג Mobile Fidelity נפגע קשה בשל שערורייה שחשפה כי תקליטי הוויניל של החברה, שקיבלו שבחים רבים, אינם אנלוגיים "טהורים"; ישנו שלב דיגיטציה בתהליך המאסטרינג. בזמן שהשערורייה הזו כיכבה בכותרות במשך שבועות, הציפייה לרמקולים מבית MoFi ירדה מעט. אך כעת, כשהסערה סביב תקליטי הוויניל של MoFi דעכה ברובה, חשפה MoFi Electronics את רמקוליה הראשונים, ה-SourcePoint 10 המרתק אני יכול רק לדמיין שהחברה שמחה שיש לה משהו אחר שאנשים ידברו עליו, והרמקולים האלה נראים מיוחדים.


אנדרו ג'ונס מספר ש-MoFi למעשה נתנו לו חופש פעולה מלא, ושבקשת העיצוב כללה רק דרישה לבס עמוק ועוצמתי, ועיצוב אסתטי שמאפיין את הסגנון המודרני של אמצע המאה, שהתפשט בשנים האחרונות בחברות כמו Wharfedale, JBL, KLH, ו-Mission. הבקשה לעיצוב פיזי כזה, הכולל לוח קדמי רחב יותר מזה שג'ונס השתמש בו לאחרונה, הובילה אותו לחקור את השימוש בדרייברים גדולים יותר. זה הוביל אותו לעצב רמקול 2way במקום העיצובים הרגילים שלו שהם תלת-כיווניים. ג'ונס ידוע ברמקולים תלת-כיווניים עם מערך דרייברים קואקסיאליים, בהם הטוויטר ממוקם בתוך דרייבר המידריינג'. דרייברים קואקסיאליים מציעים יתרונות בביצועים במישור הזמן והדמיה, אך יש להם גם חסרונות. צמצום החסרונות הללו אולי קל יותר בעיצוב תלת-כיווני קואקסיאלי מאשר בעיצוב 2way קואקסיאלי (כמו ה-KEF LS50 והווריאציות שלו). זו הסיבה שג'ונס נטה להעדיף עד עכשיו רמקולים תלת-כיווניים קואקסיאליים. כאשר טוויטר ממוקם במרכז דרייבר אחר, הפלט של הטוויטר סובל מעיוות כתוצאה מתנועת הדרייבר הגדול שמקיף אותו. דרך אחת לצמצם את העיוות הזה היא להגביל את התנועה של הדרייבר הגדול. שליחת התדרים הנמוכים ביותר לוופר נפרד מצמצמת את כמות הצליל שהדרייבר של המידריינג' צריך להפיק. לכן, ג'ונס תמיד העדיף רמקולים תלת-כיווניים, שבהם תדרי הבס מנותבים הרחק ממערך הטוויטר/מידריינג' הקואקסיאלי. אבל יש דרך נוספת לצמצם את כמות התנועה הדרושה מדרייבר – פשוט להגדיל אותו. דרייבר גדול יותר יכול להזיז את אותה כמות אוויר עם תזוזה נמוכה יותר (כלומר, פחות תנועה) מדרייבר קטן יותר. כיוון שהיה לג'ונס מספיק מקום להשתמש בדרייבר גדול ברמקול החדש הזה עם לוח קדמי רחב, הוא יכול היה לעצב רמקול 2way קואקסיאלי ששמר על העיוות הנמוך שהוא דורש. תוצאת הניסוי הזה היא מערך הדרייברים הקואקסיאליים החדשים בגודל 10 אינץ' המשמשים ב-MoFi SourcePoint 10.

היתרון הנוסף, ולעיתים קרובות מתעלמים ממנו, בשימוש בדרייבר גדול יותר הוא העלאת הרגישות. סוף סוף אנו רואים עיצוב רמקול קואקסיאלי מאת אנדרו ג'ונס עם רמת רגישות של 91dB. רוב הרמקולים הקואקסיאליים של Elac שעיצב אנדרו ג'ונס בעבר היו בעלי רגישות באמצע שנות ה-80dB, מה שהגביל את היכולת שלהם לנגן בעוצמה גבוהה מבלי להיכנס לדחיסה תרמית. לראות עיצוב עם רגישות גבוהה כמו ה-SourcePoint 10 הוא תכונה מבורכת מאוד.

למי שמעונין להכנס ליותר פרטים טכניים. 

״As the sound spreads away from the tweeter and up the cone, it encounters the woofer surround – typically, a half-roll shape that disrupts the wave propagation. It causes re-radiation that interferes with the direct sound from the tweeter to produce dips and peaks in the response, typically in the 10-20kHz region. The greater the required woofer excursion, the larger the surround needs to be — and, hence, the more the disruption. A second problem happens when the woofer cone is moving. Its location with respect to the tweeter changes from the extreme of being in front of the tweeter location to being behind it. This positional shift causes changes in the tweeter response, resulting in intermodulation distortion, decreased clarity, and added sonic harshness — particularly with vocals. Both issues can be fixed by limiting the motion of the woofer. We can now use a low-profile surround to minimize disruption of the wavefront. The reduced displacement greatly lessens the frequency-response variations of the tweeter due to cone position. By minimizing cone motion, however, we potentially reduce how much bass we can produce.For every octave of restricted bass response, the required cone movement reduces four-fold — a significant amount. If we use the concentric driver just as a midrange driver and add a dedicated bass driver via suitable choice of crossover frequency, we drastically minimize cone movement. This arrangement makes for a very complex solution, however. Not only do we now have three drivers, but we need extra crossover components that tend to be bulky and expensive. The other approach is to simply increase the cone area. As previously explained, bass level is a combination of cone area multiplied by excursion. We can trade one for the other by using a large driver that allows us to stay with the simplicity of a two-way system. This approach is adopted in SourcePoint 10, where a 10-inch-diameter woofer is combined with a low-profile multi-roll surround. By its nature, it meets the goals of our original design brief.״




 אז מה מיוחד בדרייבר של mofi? 


הדרייבר הקואקסיאלי החדש בגודל 10 אינץ' המשמש ב-SourcePoint 10 הוא תוצאה של 18 חודשי מחקר ופיתוח, ו-MoFi מבטיחים "בהירות מרהיבה והשפעת באס עמוקה" מעיצוב מותאם אישית זה. החרוט העשוי מנייר בגודל 10 אינץ' מייצר סאונד גדול ודינמי עם תזוזה מינימלית, הודות לשטח פנים שהוא כמעט פי 2.5 מזה של דרייבר באס טיפוסי בגודל 6.5 אינץ'. כפי שתיאר ג'ונס, הפחתת התזוזה הזו מאפשרת לוופר לשמש כמדריך גל סביב הטוויטר בצורה עקבית יותר, מה שמוביל ל"צליל הקוהרנטי ביותר האפשרי, עם כמות מינימלית של עיוותים וללא פגיעה בבס", לפי MoFi. הטוויטר הממוקם במרכז משתמש בכיפה רכה בגודל 1.25 אינץ' עם סביבה רחבה וסליל קול בקוטר גדול. הטוויטר מסוגל לנגן בתדרים נמוכים יותר מרוב הטוויטרים, עם חיתוך בתדר 1.6 קילוהרץ, בזכות ניהול עוצמה מצוין ודחיסה תרמית מינימלית. בקצה העליון, הטוויטר מספק תגובה חלקה מעבר ל-30 קילוהרץ, לפי MoFi. לב המערך הקואקסיאלי הזה הוא מערכת מגנט ניאודימיום חדשה בשם Twin-Drive. כפי שמסביר ג'ונס, אופטימיזציה של תגובת התדרים של הוופר והטוויטר בלבד לא מספיקה כדי להגיע ל"נירוונה קולית". יש גם למזער עיוותים במבנה המנוע של יחידת הדרייב, אחרת עיוות המנוע ייצור תדרים חדשים מחוץ לאות המקורי. במאמץ להפחית את העיוותים הללו, נוצרה מערכת Twin-Drive. עיצוב חדשני זה "יוצר שדה מגנטי סימטרי לחלוטין, מבטל מודולציית שטף לעיוות אינטרמודולציה (IMD) נמוך במיוחד", לפי MoFi. החברה טוענת שהישג טכני זה הוא חלק חשוב מהצליל הנקי והמדויק של ה-SourcePoint 10.



אחד הדברים שג'ונס מתגאה בהם הוא שהוא לא רק מעצב דרייברים, אלא גם מעצב את הקרוסאוברים וארגז הרמקולים. וופר בגודל 10 אינץ' מצריך ארגז די גדול, ועדיף שיהיה כבד וחזק שלא יוסיף תהודה. ה-SourcePoint 10 כולל לוחות MDF בעובי 1 אינץ' על החלק העליון, התחתון והצדדים, עם חיזוקים פנימיים נרחבים. הלוח הקדמי עשוי מלוח MDF בעובי 2 אינץ'. (הלוח הקדמי צבוע בשחור מט חלק, בעוד שהמשטחים האחרים מכוסים בוויניר עץ אמיתי.) מידות כל רמקול הן 57 ס"מ גובה, 37 ס"מ רוחב ו-41 ס"מ עומק, ומשקל כל רמקול הוא 21 ק"ג. לפי ג'ונס, הארגז תוכנן לאופטימיזציה של גם הארכת הבס וגם יעילות המערכת הכללית.

וופר גדול מצריך ארגז גדול. ל-SourcePoint 10 יש נפח פנימי של 50 ליטר, כמעט שני רגל מעוקב. בשל הקשר בין גודל הארגז, הארכת התדרים הנמוכים, ויעילות המערכת, ניתן לסחור בנפח זה כדי להשיג גם הארכת בס וגם יעילות. ה-SourcePoint 10 מציע רגישות של 91dB, תדר נמוך של 42Hz, ואימפדנס אמיתי של 8 אוהם עם מינימום של 6.4 אוהם ב-150Hz. זה הופך את ה-SourcePoint 10 לקל מאוד להפעלה ומתאים למגוון רחב של מגברים.

ב-Elac, ג'ונס לא היה ידוע בעיצוב רמקולים בעלי רגישות גבוהה שקל להפעיל. כאשר הציג זוג רמקולים מדגם Elac Uni-Fi בעלות של $500, ג'ונס היה משתמש לעיתים קרובות במגברים בעלי עוצמה גבוהה שעלו אלפי דולרים. אבל הודות לרגישות של 91dB (שהושגה בחלקה באמצעות שימוש בארגז גדול ובדרייבר גדול בגודל 10 אינץ'), ה-SourcePoint 10 יכול להיות מונע לרמות שמע מספקות באמצעות מגבר של 30 ואט, לפי MoFi. חובבי המנורות, שימו לב. ג'ונס גם מציין שאימפדנס הנומינלי של ה-SourcePoint 10 בגודל 8 אוהם הוא אמיתי. רמקולים אחרים מציינים מפרט אימפדנס כ"מתאים ל-8 אוהם", אבל בעצם הם רמקולים של 4 אוהם ברוב תחום התדרים. לפי ג'ונס, עקומת האימפדנס המתונה יחסית של ה-SourcePoint 10 משמעותה שאינך צריך מגבר עם זרם גבוה במיוחד כדי לגרום לרמקולים הללו לשיר.


האלמנט הוויזואלי המעניין ביותר בעיצוב של ה-SourcePoint 10 הוא הלוח הקדמי הרב-פנים שלו. רמקולים מסוימים, כמו ה-TADs ו-KEF LS50 שהוזכרו קודם לכן, משתמשים בלוחות קדמיים מעוקלים כדי למזער את הדיפרקציה. אך קווים מעוקלים לא מתאימים לסגנון המודרני של אמצע המאה, ולכן ג'ונס עיצב סדרת פנים בלוח הקדמי בעובי 2 אינץ'. צורת הלוח הקדמי גם היא חשובה. כאשר ממקמים כל דרייבר בארגז, הקצוות של הארגז ישברו וישקפו את הצליל שעובר על הלוח הקדמי אל קצה הארגז. הקרינה הזו מפריעה לקרינה הישירה מהדרייבר וגורמת לאי-סדירות בתגובת התדרים הגבוהים שמשתנות בהתאם למיקום המאזין. זה יכול להיות בעייתי במיוחד עם תצורת דרייבר קואקסיאלי. ב-SourcePoint 10, דיפרקציה כזו מופחתת במידה רבה על ידי עיצוב הלוח הקדמי עם מספר פנים. המרחק המשתנה מהדרייבר לקצה מחליק את גלי הדיפרקציה; המשטחים המשופעים מצמצמים אותם עוד יותר. כמאזין, אתה נהנה משמיעת התגובה החלקה והאחידה של הדרייבר - ולא את הצליל של הארגז.

אז אחרי כל ההסברים הטכניים , נעבור לחלק הכי חשוב שהוא בעצם איך הוא נשמע? 

נתחיל מהסוף , עזבו הכל , תתאמו פגישה עם אמיר , בלי התחייבות לכלום , רק לקפה ולשמוע. 

זה אחד הרמקולים הכי טובים שיצא לי לשמוע . הכי אמיתי שיש. פשוט וואו אחד גדול . ועוד הגעתי שהוא היה בחיתולים , לפני ברייק של כמה שעות . 

אני תמיד דוגל ״עלות מול תועלת״ יש המון רמקולים טובים אבל שעולים לא מעט.  אני לא חושב שכאן יש לו מתחרים  , הוא נשמע במחיר שלו , הרבה יותר טוב מרמקולים שיקרים ממנו פי 2 ו3 .  

מחיר צרכן :15990 שח .  


פרטים לרכישה  כאן 


פרטים טכניים על הרמקול MoFi SourcePoint 10

הרמקול MoFi SourcePoint 10 הוא תוצאה של 18 חודשי מחקר ופיתוח בהובלת אנדרו ג'ונס. הנה הפרטים הטכניים המרכזיים:

  • עיצוב ומבנה:
    • רמקול 2Way עם תיבת תהודה מאווררת.
    • דרייבר קואקסיאלי בקוטר 10 אינץ' עם חרוט מנייר ופולפ.
    • טוויטר בקוטר 1.25 אינץ' עם כיפת בד וסליל קול גדול.
  • תדרי תגובה:
    • תחום תדרים: 42Hz עד 30kHz.
  • רגישות ואימפדנס:
    • רגישות: 91dB (2.83V/1m).
    • אימפדנס נומינלי: 8 אוהם, עם מינימום של 6.4 אוהם.
  • תדר חיתוך:
    • תדר חיתוך בקרוסאובר: 1.6kHz.
  • ממדים ומשקל:
    • גובה: 57.2 ס"מ (22.5 אינץ').
    • רוחב: 36.8 ס"מ (14.5 אינץ').
    • עומק: 40.6 ס"מ (16 אינץ').
    • משקל: 21 ק"ג (46.2 פאונד) לכל רמקול.
  • תכונות נוספות:
    • שימוש במגנט ניאודימיום מתקדם בשם Twin-Drive למינימום עיוותים.
    • לוחות MDF בעובי 2 אינץ' בחזית ובעובי 1 אינץ' בשאר החלקים, עם חיזוקים פנימיים למניעת תהודה.
    • פורניר עץ אמיתי ב-Satin Walnut או Satin Black Ash למראה איכותי.

ה-SourcePoint 10 תוכנן לשלב בין בהירות מרהיבה ועוצמת בס עמוקה, ויכול לעבוד היטב עם מגברים בעוצמה של 30 וואט ומעלה