מאת:ליאור ויקל
עם כניסתי לתחום והקמת הקבוצה לפני כמה שנים גיליתי שיש אנשים שהלכו לאיבוד במבוך השנים למעבר לעולם הדיגטלי . לפעמים זה נשמע אולי כמו מרשם לתרופה . dsd, losses וכו .
על מנת לשפר לכם את חווית ההאזנה, ננסה לתת מילון קצר על המושגים.
Hi-Res Audio:
אודיו שמשתמש בקצב דגימה גבוה יותר משל cd , ו mp3 המאופיינת בבהירות וחדות בניואנסים הקטנים .Hi-Res Audio מביאה לחיים את השירים האהובים עלינו על ידי שמירה של יותר נתונים מאשר תהליך ההמרה של מוזיקה מוקלטת מקורית לקובצי MP3. פורמטים של קבצי אודיו Hi-Res כוללים WAV, DSD, ALAC, FLAC ו-AIFF.
DSD vs. PCM:
יש שתי דרכים עיקריות לעיבוד PCM ו-DSD. בקיצור, קל יותר לבצע מניפולציות על PCM. עם זאת, DSD הוא פורמט הארכיון הראשי המשמש באולפני הקלטות, ויש שיגידו ש-DSD מספק את דגימות הקבצים הדיגיטליים הקרובים ביותר למקור האנלוגי המקורי. להלן הפרטים עבור כל אחד מהם:
DSD: Direct Stream Digital
Direct-Stream Digital . קצב הדגימה עבור טכנולוגיה זו הוא 2.8224 מגה-הרץ או 5.6448 מגה-הרץ ואף יותר, שמתורגם לפי 64 או פי 128 מזה של דגימת שמע CD.
PCM:
עיבוד והדגמה הסטנטדרטיים . קצב אחיד שלא משתנה . זוהי הצורה הסטנדרטית של סאונד דיגיטלי במחשבים ובתקליטורים.
Lossy:
דחיסת קבצים הגורמת לאובדן נתונים ואיכות מהגרסה המקורית ומשויכת לקובצי MP3 ו-AAC. הקובץ המתקבל תופס הרבה פחות מקום מהגרסה המקורית, אבל הרבה מהאיכות מוקרבת.(מלשון קורבן)
Lossless:
דחיסה ללא אובדן מאפשרת לשחזר את הנתונים המקוריים באופן מושלם מהנתונים הדחוסים שהושגו על ידי מחלקה של אלגוריתמים. גדלי קבצים עבור נתונים ללא אובדן הם בדרך כלל גדולים יותר מקבצי mp3, אך איכות הצליל טובה משמעותית. כמה פורמטים לדוגמה מסוג זה הם FLAC ו-Apple Lossless.
שימו לב : עדיין קובץ דחוס. אבל בעת הניגון - הקובץ יפתח ויושמע ללא דחיסה. שיטת הדחיסה פועלת בדרך שלא גורמת לאיבוד המידע כך שכאשר המידע מגיע אל ה- DAC לאחר חילוץ הדחיסה הוא מגיע Bit Perfect - כלומר - זהה למקור.
Uncompressed:
אודיו לא דחוס הוא בדיוק מה שהוא נשמע - נתונים מקוריים ללא דחיסה. החסרונות באודיו לא דחוס כוללים את כמות השטח הגדולה שהם תופסים ואת רוחב הפס הדרוש לפתיחה והשמעה של קבצים אלה.
שימו לב: הרבה פעמים יש בידינו קובץ wav אבל במקור יש סיכוי שזה סהכ mp3 שמישהו ״רימה״ אותנו והמיר אותו ל wav
בסופו של דבר , אין הבדל באיכות האודיו בין Lossless ל Uncompressed
kHz/bit:
זהו הסימון שאיתו בעצם אנחנו מודדים את קצב הדגימות
The number of kilohertz (kHz):
מודד את תדירות הדגימה, שהיא מספר הפעמים בשנייה שנדגמת אודיו. לכן, ככל שמספר ה-kHz גבוה יותר, איכות הצליל טובה יותר.
The bit depth:
מודד כמה ביטים (או כמות הנתונים) יש בכל דגימה. עומק הסיביות מתאים ישירות לרזולוציה של כל דגימה. ככל שעומק הסיביות גבוה יותר, כך איכות הצליל טובה יותר.
זהו!! מסובך? לא!
אבל בואו נהרוס לכם את הכיף :).
כל מה שכתבתי על הנייר נכון ומדויק. במציאות? ממש לא.
שנים שאני ״רודף״ אחרי מספרים גבוהים. העיקר לראות בצג הסטרימר שהשיר המנוגן הוא במספר דגימות גבוה. ובאוזן? .
יצא לי לא מעט פעמים לשמוע אלבומים נהדרים ב mp3 ולעומת זאת Dsd גרועים.
זה לא מה שעושה את האלבום .
מה שעושה את האלבום , זאת איכות ההקלטה, המיקסים, המאסטר וכו.
לכו להנות ממוסיקה שאתם אוהבים.